humanistyczny2003, nauka; szkoła; edukacja; kształcenie, Egzamin gimnazjalny, Egzamin gimnazjalny - część ...
s
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
WPISUJE UCZE
İ
UZUPEŁNIA ZESPÓŁ
NADZORUJ
ġ
CY
KOD UCZNIA
DATA URODZENIA UCZNIA
miejsce
na naklejk
ħ
z kodem
dzie
ı
miesi
Ģ
c
rok
dysleksja
EGZAMIN
W TRZECIEJ KLASIE GIMNAZJUM
Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW HUMANISTYCZNYCH
W teatrze
Ļ
wiata
MAJ 2003
Instrukcja dla ucznia
1. Sprawd
Ņ
, czy zestaw egzaminacyjny zawiera 14 stron.
Ewentualny brak stron lub inne usterki zgło
Ļ
nauczycielowi.
2. Na tej stronie i na karcie odpowiedzi wpisz swój kod i dat
ħ
urodzenia.
Czas pracy:
120 minut
3. Czytaj uwa
Ň
nie wszystkie teksty i zadania.
Liczba punktów
do uzyskania: 50
4. Rozwi
Ģ
zania zapisuj długopisem lub piórem z czarnym tu-
szem/atramentem. Nie u
Ň
ywaj korektora.
5. W zadaniach od 1. do 20. s
Ģ
podane cztery odpowiedzi: A, B, C, D.
Odpowiada im nast
ħ
puj
Ģ
cy układ kratek na karcie odpowiedzi:
A
B
C
D
Wybierz tylko jedn
Ģ
odpowied
Ņ
i zamaluj kratk
ħ
z odpowiadaj
Ģ
c
Ģ
jej li-
ter
Ģ
- np. gdy wybrałe
Ļ
odpowied
Ņ
"A":
6. Staraj si
ħ
nie popełnia
ę
bł
ħ
dów przy zaznaczaniu odpowiedzi, ale je
Ň
eli
si
ħ
pomylisz,
bł
ħ
dne zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz inn
Ģ
odpowied
Ņ
.
7. Rozwi
Ģ
zania zada
ı
od 21. do 31. zapisz czytelnie i starannie
w wyznaczonych miejscach. Pomyłki przekre
Ļ
laj.
8. Redaguj
Ģ
c odpowiedzi do zada
ı
, mo
Ň
esz wykorzysta
ę
miejsca opatrzone
napisem
Brudnopis
. Zapisy w brudnopisie nie b
ħ
d
Ģ
sprawdzane
i oceniane.
Powodzenia!
GH-A1-031
Tekst I
Teatr grecki w swoich pocz
Ģ
tkach był silnie zwi
Ģ
zany z obrz
ħ
dami religijnymi. Stop-
niowo jednak stawał si
ħ
on dziedzin
Ģ
niezale
Ň
n
Ģ
od religii. Tematem dramatów były epizody
z utworów Homera, daj
Ģ
ce sposobno
Ļę
do podejmowania aktualnych problemów politycz-
nych i społecznych. Istniały dwa główne typy dramatu: tragedia i komedia. Tragedia opowia-
dała o wa
Ň
nych postaciach i wydarzeniach, a ka
Ň
da sztuka podejmuj
Ģ
ca w
Ģ
tek legendy lub
historii zawierała moralne, religijne lub społeczne przesłanie skierowane do widzów. Los bo-
hatera tragedii antycznej był z góry przes
Ģ
dzony i jakiekolwiek działania, które podejmował,
prowadziły go do nieuchronnej kl
ħ
ski. Akcja tragedii obejmowała jeden w
Ģ
tek i rozgrywała
si
ħ
cały czas w tym samym miejscu przez 24 godziny. Komedie natomiast były widowiskami
dowcipnymi, groteskowymi, a w pó
Ņ
niejszym okresie – satyrami na
Ň
ycie w miastach.
Na podstawie
Atlasu kultur staro
Ň
ytnych – Grecja, Rzym
, Warszawa 1999.
B.
Staro
Ň
ytni Grecy stworzyli teatr znakomity, jedyny w swoim rodzaju i niepowtarzalny.
Scena prawie pusta, bez dekoracji, o
Ļ
wietlona sło
ı
cem. Aktor w koturnach, z mask
Ģ
na twa-
rzy. Uniemo
Ň
liwiało to realistyczny ruch i gest, a zmuszało do rytmizacji niemal tanecznej.
Stanisław Furmanik,
O sztuce teatru
, [w:] Janusz Degler,
Problemy teorii dramatu i teatru
, Wrocław 1988.
Zadanie 1. (0-1)
Pocz
Ģ
tki teatru greckiego zwi
Ģ
zane były z
A. polityk
Ģ
.
B. kultem religijnym.
C. filozofi
Ģ
.
D. ceremoniałem olimpijskim.
Zadanie 2. (0-1)
Fragmenty utworów Homera były pretekstem do przedstawienia w dramatach
A. tragedii miłosnych.
B. zmaga
ı
z siłami natury.
C. obrz
ħ
dów religijnych.
D. problemów współczesno
Ļ
ci.
Zadanie 3. (0-1)
Według tekstu I tragedi
ħ
antyczn
Ģ
charakteryzuje
A. obecno
Ļę
scen zbiorowych.
B. kompozycja otwarta.
C. jedno
Ļę
miejsca, czasu i akcji.
D. podział na akty i sceny.
Strona 2 z 14
A.
Zadanie 4. (0-1)
Które z wypowiedze
ı
jest opini
Ģ
?
A.
Tematem dramatów były epizody z utworów Homera.
B.
Staro
Ň
ytni Grecy stworzyli teatr znakomity.
C.
Istniały dwa główne typy dramatu: tragedia i komedia.
D.
Akcja tragedii obejmowała jeden w
Ģ
tek.
Zadanie 5. (0-1)
Dzi
ħ
ki równowa
Ň
nikom zda
ı
fragment B tekstu I stał si
ħ
A. unaukowiony.
B. ironiczny.
C. krótszy.
D. zabawny.
Zadanie 6. (0-1)
O losach bohatera tragedii antycznej decyduje
A. przeznaczenie.
B. rodzina.
C. pochodzenie.
D. władca.
maska tragiczna maska komiczna
Zadanie 7. (0-1)
Pokazana na rysunku maska tragiczna ró
Ň
ni si
ħ
od komicznej
A. wielko
Ļ
ci
Ģ
.
B. min
Ģ
.
C. kształtem.
D. zdobieniami.
Zadanie 8. (0-1)
Aktor w teatrze antycznym grał rol
ħ
Antygony w masce tragicznej, aby
A. zaskoczy
ę
widzów.
B. uwydatni
ę
dramat bohaterki.
C. wyrazi
ę
własne emocje.
D. ukry
ę
uczucia bohaterki.
Strona 3 z 14
Zadanie 9. (0-1)
Plakat do spektaklu
Antygony
Sofoklesa przedstawia
A. sytuacj
ħ
bez wyj
Ļ
cia.
B. ucieczk
ħ
przed kar
Ģ
.
C. walk
ħ
z przeznaczeniem.
D. ukrywanie słabo
Ļ
ci.
Tekst II
Bogusławski
1
był pierwszym dyrektorem stowarzyszenia aktorów, a zarazem najlep-
szym artyst
Ģ
. [...] Sztuki, które to towarzystwo grywało, były po cz
ħĻ
ci oryginalne polskie lub
z francuskiego, włoskiego i niemieckiego tłumaczone. Pierwszych było stosunkowo mało. Te,
które grywano w czasie sejmu konstytucyjnego, miały głównie cel polityczny. Do sztuk tego
rodzaju nale
Ň
ały
Powrót posła
i
Kazimierz Wielki
. Miały one wy
Ļ
mia
ę
stare polskie przes
Ģ
dy:
przywi
Ģ
zanie do wolnej elekcji, do panowania szlachty, do poni
Ň
ania
Ļ
redniego stanu, do
ograniczania władzy królewskiej, i wszystko ju
Ň
zestarzałe, co nowa konstytucja obali
ę
miała.
Król i główni partyzanci nowego systemu prawie zawsze bywali obecni. Miejsca, które si
ħ
do
wzmiankowanych przedmiotów krytyki odnosiły, gor
Ģ
co były przez nich przyjmowane.
W czasie przedstawienia
Kazimierza Wielkiego
, gdy w sztuce charakter panuj
Ģ
cego ukazywa-
ny był coraz dobitniej ze wszystkimi jego wzniosłymi przymiotami – pierwszy zawsze król ze
swej lo
Ň
y wychylał si
ħ
i przyklaskiwał, a za nim parter, w szale i upojeniu klaskaj
Ģ
c i krzy-
cz
Ģ
c, domagał si
ħ
powtórzenia dwa i trzy razy tego ust
ħ
pu, coraz hała
Ļ
liwszymi przyjmuj
Ģ
c
go oznakami. [...] Naczelnicy znowu stronnictwa, wodzowie rewolucji i ich przyjaciele okla-
skami nagradzali post
ħ
powanie ogółu, które si
ħ
z ich projektami zgadzało.
Na podstawie relacji
Fryderyka Schulza,
Podró
Ň
e Inflantczyka
z Rygi do Warszawy i po Polsce w latach 1791-1793
, Warszawa 1956.
Bogusławski Wojciech, 1757–1829, aktor, dramatopisarz i pedagog, w latach 1783–1814 (z przerwami) dyrek-
tor Teatru Narodowego, twórca pierwszego stałego zespołu zawodowego aktorów polskich, tak
Ň
e pierwszej
szkoły dramatycznej, autor opery
Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale
.
Strona 4 z 14
1
Zadanie 10. (0-1)
Głównym celem sztuk wystawianych przez Teatr Narodowy w okresie sejmu konstytu-
cyjnego było
A. utrzymanie wolnej elekcji.
B. podwa
Ň
anie autorytetu króla.
C. zachowanie liberum veto.
D. propagowanie haseł obozu reform.
Zadanie 11. (0-1)
Jak reagowali widzowie na ogl
Ģ
dane sztuki?
A. Płakali.
B. Domagali si
ħ
bisów.
C. Milczeli.
D. Wywoływali autora.
Zadanie 12. (0-1)
Wybierz najtrafniejszy tytuł dla relacji Schulza.
A.
Za kulisami teatru
.
B.
Aktorzy Bogusławskiego
.
C.
Mecenat królewski
.
D.
Teatr i polityka
.
Zadanie 13. (0-1)
Z analizy tekstu II wynika,
Ň
e od XVIII w. najbardziej zmieniło swoje znaczenie słowo
A. wódz.
B. partyzant.
C. artysta.
D. król.
Zadanie 14. (0-1)
Przykładem wpływu o
Ļ
wieceniowych idei wyst
ħ
puj
Ģ
cych we Francji i USA na wydarze-
nia polityczne w Polsce było
A. wzniesienie pałacu i teatru w Łazienkach.
B. uchwalenie Konstytucji 3 maja.
C. zawi
Ģ
zanie konfederacji targowickiej.
D. zrzeczenie si
ħ
tronu przez Stanisława Augusta.
Strona 5 z 14
[ Pobierz całość w formacie PDF ]