humanistyczny2004odpowiedzi, nauka; szkoła; edukacja; kształcenie, Egzamin gimnazjalny, Egzamin ...
s
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Klucz odpowiedzi i schemat punktowania arkusza GH-A1-042
Moda ma swoją historię
Nr
zad
.
Odpowiedź poprawna
Punkty
1.
B
0 – 1
2.
A
0 – 1
3.
B
0 – 1
4.
B
0 – 1
5.
A
0 – 1
6.
A
0 – 1
7.
D
0 – 1
8.
D
0 – 1
9.
C
0 – 1
10.
B
0 – 1
11.
B
0 – 1
12.
A
0 – 1
13.
B
0 – 1
14.
A
0 – 1
15.
C
0 – 1
16.
D
0 – 1
17.
C
0 – 1
18.
D
0 – 1
19.
B
0 – 1
20.
C
0 – 1
Jeśli w zadaniach punktowanych 0-1 wśród odpowiedzi poprawnych pojawiają się
odpowiedzi niepoprawne uczeń otrzymuje 0 pkt za zadanie.
Nr
zad.
Odpowiedź poprawna, typowa
Punkty Zasady przyznawania
punktów
21. Np.
prawo
obyczaje (tradycja, kultura)
wiara (religia)
język (mowa)
ubiór (strój, szaty, suknie)
moda
lub
wiarę, mowę, prawa i ubiory
Prześladując w Ojczyźnie Boga,
przodków wiarę,/ Prawa
i obyczaje, nawet suknie stare.
0 – 1
Przyznaje się punkt za
podanie 4 informacji, które
dotyczą różnych obszarów
życia, wynikających z treści
fragmentu
Pana Tadeusza
.
Uwaga:
dopuszcza się
cytowanie, nie wymaga się
cudzysłowów.
22. Np.
brak rozumu (rozsądku;
głupota)
swawola
0 – 1
Przyznaje się punkt za
podanie lub omówienie
jednej cechy Polaków, która
wynika z tekstu.
1
bezkrytyczne naśladownictwo
obcych wzorów (uleganie
obcym wpływom,
przyjmowanie wszystkich
zachodnich nowinek)
uległość (
mędrsi fircykom
oprzeć się nie śmieli
)
próżność
hipokryzja (
Krzyczano na
modnisiów, a brano z nich
wzory
)
odejście od tradycji
Uwaga:
dopuszcza się
cytowanie.
Nie przyznaje się punktów za
podanie cech, które nie
przyczyniły się do utraty
niepodległości.
23. XVIII
osiemnasty wiek
0 – 1
Przyznaje się punkt za
podanie wieku
24. Np.
polskie obyczaje (tradycja
narodowa); mowa polska
wiara w Boga
patriotyzm
niepodległość
ojczyzna
prawo
Polska
0 – 1
Przyznaje się punkt za
nazwanie wartości
wynikającej z analizy
wypowiedzi
Podkomorzego.
25. Np.
cierpienie narodu polskiego
wiarę w zmartwychwstanie
państwa polskiego
wiarę w odrodzenie się Polski
Chrystusa – Polskę
symbolizują umęczoną Polskę
0 – 1
Przyznaje się punkt za
odnoszące się do kontekstu
historycznego i religijnego
wyjaśnienie symboliki
krzyża i korony cierniowej.
26. Np.
I.
grecka kolumna
kolumna
kolumna jońska
suknia noszona przez
mieszkanki starożytnej Grecji
0 – 1
Przyznaje się punkt za
właściwe nawiązanie do
starożytnych źródeł
inspiracji.
II.
fryzury egipskich kobiet
fryzura królowej Kleopatry
fryzury Egipcjan
peruki noszone przez
mieszkańców starożytnego
Egiptu
uczesanie starożytnych Egipcjan
27. Np.
rozszerzenie Unii Europejskiej
integracja państw europejskich
integracja Polski z Unią
Europejską
0 – 1
Przyznaje się punkt za
poprawne merytorycznie
określenie procesu
społeczno-politycznego.
2
jednoczenie się państw
europejskich
28. Np.
Prasa donosi, że
w tej chwili
najbardziej popularna jest
literatura fantastycznonaukowa.
Jak wynika z doniesień
prasowych najmodniejsza
w tym sezonie
jest literatura
fantastycznonaukowa.
Ostatnio
najchętniej czytana jest
literatura fantastycznonaukowa
– donosi prasa.
0 – 1
Przyznaje się punkt za
przekształcenie zdania
z zachowaniem sensu
podanego wyrażenia.
29. Np.
Uważam, że zjawisko mody
językowej jest pozytywne,
ponieważ zapożyczenia
wzbogacają język, ożywiają,
odświeżają styl.
Jest to zjawisko negatywne,
ponieważ prowadzi do
zubożenia języka ojczystego.
Z jednej strony zapożyczenia
odświeżają styl, z drugiej zaś
mogą spowodować zubożenie
języka ojczystego.
0 – 1
Przyznaje się 1 punkt za
logiczne uzasadnienie
przyjętego przez ucznia
stanowiska.
30. Zaproszenie
0 – 5
31. Rozprawka
0 – 16
Kryteria oceny zaproszenia
Kryteria
Zasady przyznawania punktów
Punktacja
Realizacja tematu
• Wskazuje adresata (
nawet ogólnie
), nadawcę (
może
być zbiorowy
), jednoznacznie określa miejsce, czas
(
co najmniej dzień, miesiąc, godzina
) oraz cel
(
otwarcie wystawy
).
Uwaga:
Nie wymaga się podpisu, jeśli nadawca został
wskazany jednoznacznie w tekście.
• Dostosowuje wypowiedź do sytuacji komunikacyjnej.
0-1
0-1
Kompozycja
Zachowuje spójność wypowiedzi.
0-1
Język i styl
Przestrzega poprawności językowej i stylistycznej.
(dopuszczalny 1 błąd)
0-1
Ortografia
i interpunkcja
Przestrzega
poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej.
(dopuszczalny 1 błąd ortograficzny i 1 błąd
interpunkcyjny).
0-1
Razem:
0-5
3
Kryteria oceny rozprawki
Kryteria oceny
Punktacja
I
TEMAT (0-6 pkt)
1. Tworzy tekst we fragmentach zgodny z tematem.**
0-1
2.
• Formułuje tezę (hipotezę).
• Posługuje się co najmniej dwoma przykładami z literatury (
lub
historii,
lub
sztuki) adekwatnymi do postawionej tezy.
• Uzasadnia wybór jednego przykładu.
• Uzasadnia wybór kolejnego przykładu (kolejnych przykładów).
• Podsumowuje rozważania.
0-1
0-1
0-1
0-1
0-1
II
KOMPOZYCJA (0-3 pkt)*
4. Redaguje tekst o trójdzielnej kompozycji, zachowując właściwe
proporcje.
0-1
5. Redaguje spójną wypowiedź (występują wskaźniki zespolenia).
0-1
6. Redaguje wypowiedź logicznie uporządkowaną.
0-1
7a.
7b.
III
JĘZYK I STYL (0-4 pkt)*
Poprawnie (pod względem znaczeniowym) stosuje słownictwo, również
w związkach frazeologicznych.
Poprawnie odmienia wyrazy oraz łączy wyrazy w zdania i zdania
pojedyncze w zdania złożone (niepowtarzanie tych samych struktur
zdaniowych).
0-3
(dopuszczalne trzy
błędy, niezależnie od
kategorii)
3 bł. – 3 pkt
4 bł. – 2 pkt
5 bł. – 1 pkt
6 bł. – 0 pkt
7c.
Trafnie dobiera środki językowe (Nie stosuje wulgaryzmów,
nieuzasadnionych kolokwializmów, wielosłowia, wieloznaczności,
powtórzeń. Nie miesza stylów, nie nadużywa wyrazów obcych,
nieuzasadnionych wyrażeń typu:
praktycznie rzecz biorąc
,
dajmy na to
,
powiedzmy
).
8.
Stosuje styl charakterystyczny dla wywodu argumentacyjnego.
0-1
IV
ZAPIS (0-3 pkt)*
9. Pisze poprawnie pod względem interpunkcyjnym.
(dopuszczalne 3 błędy).
0-1
0–3 bł. – 1 pkt
4 bł. – 0 pkt
10. Pisze poprawnie pod względem ortograficznym. 0-2
0 bł. – 2 pkt
1 bł. – 1 pkt
2 bł. – 0 pkt
Razem
0-16
* Punktów z
tych kategorii nie przyznaje się, jeśli praca jest krótsza niż połowa
wyznaczonego miejsca.
** Jeśli cała praca nie jest zgodna z tematem, nie przyznaje się punktów za temat
(kryterium 1-2).
4
Kryteria oceny zaproszenia
dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Kryteria
Zasady przyznawania punktów
Punktacja
Realizacja tematu
• Wskazuje adresata (
nawet ogólnie
), nadawcę (
może
być zbiorowy
), jednoznacznie określa miejsce, czas
(
co najmniej dzień, miesiąc, godzina
) oraz cel
(
otwarcie wystawy
).
Uwaga:
Nie wymaga się podpisu, jeśli nadawca został
wskazany jednoznacznie w tekście.
• Dostosowuje wypowiedź do sytuacji komunikacyjnej.
0-1
0-1
Kompozycja
Zachowuje spójność wypowiedzi.
0-1
Język i styl
Przestrzega poprawności językowej i stylistycznej.
(dopuszczalny 1 błąd)
0-1
Ortografia
i interpunkcja
Przestrzega
poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej.
(dopuszczalne 2 błędy ortograficzne i 2 błędy
interpunkcyjne).
0-1
Razem:
0-5
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]