Humanistyczny - arkusz dla słabowidzących, Moje pliki, Szkoła, nauka, Matura, 2010

s [ Pobierz całość w formacie PDF ]
ARKUSZ ZAWIERA INFORMACJE PRAWNIE CHRONIONE DO MOMENTU
ROZPOCZĘCIA EGZAMINU
UZUPEŁNIA ZESPÓŁ NADZORUJĄCY
miejsce
na naklejkę
z kodem
KOD UCZNIA
DATA URODZENIA UCZNIA
dzień miesiąc
rok
dysleksja
EGZAMIN
W TRZECIEJ KLASIE GIMNAZJUM
Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW
HUMANISTYCZNYCH
KWIECIEŃ 2009
Informacje dla ucznia
1. Sprawdź, czy zestaw egzaminacyjny za-
wiera 19 stron. Ewentualny brak zgłoś na-
uczycielowi.
2. Rozwiązania zapisuj długopisem lub
piórem z czarnym atramentem. Nie używaj
korektora.
3. W zadaniach od 1. do 20. są podane czte-
ry odpowiedzi: A, B, C, D. Tylko
jedna
z nich jest poprawna. Wybierz ją i zaznacz
odpowiednią literę znakiem

, np.:
Czas pracy:
do 180 minut
Jeśli się pomylisz, otocz znak

kółkiem
i zaznacz inną odpowiedź, np.:
Liczba punktów
do uzyskania: 50
4. Rozwiązania zadań od 21. do 29. zapisz
czytelnie i starannie w wyznaczonych
miejscach. Pomyłki przekreślaj.
5. W arkuszu znajduje się miejsce na brud-
nopis. Możesz je wykorzystać, redagując
odpowiedź. Zapisy w brudnopisie nie będą
sprawdzane i oceniane.
Powodzenia!
GH-4-092
Podróż niejedno ma imię...
Tekst I
Człowiek o gorącym sercu i romantycznej duszy. Pasjonat
życia. W wolnych chwilach czyta sonety Petrarki
w oryginale i... planuje kolejne podróże.
Z Markiem Kamiń-
skim rozmawia Anna Ibisz.
W którym momencie życia zdecydował Pan, że zostanie
podróżnikiem?
Jako dziecko czytałem bardzo dużo książek, również podróżni-
czych: Juliusza Verne’a, Adama Bahdaja, pamiętniki Amundse-
na. Zafascynował mnie świat podróży i życie, w którym dzieją
się nowe rzeczy, patrzy się w przyszłość, odkrywa białe plamy
na mapie.
Pamięta Pan swoją pierwszą wyprawę?
Tak, to była wycieczka z rodzicami do Karpacza (
śmiech
). Póź-
niej w czasie studiów byłem dwa razy w Meksyku, raz na Kubie,
przejechałem też z przyjacielem całą Europę. Wybór kierunku
studiów bardzo mi się w podróżowaniu przydał, bo filozofia uczy
myślenia, a bez niego nie da się podróżować. […]
Ile razy otarł się Pan o śmierć?
Wiele razy. Przechodziłem przez lodowe szczeliny, wpadałem
do wody. Zawsze się wtedy bałem. Strach to naturalny odruch,
którego nie należy się wstydzić. [...]
Bliscy cieszą się z Pańskiej pasji?
Martwią się o mnie, zniechęcają mnie do wypraw. Moi rodzice
nie cieszą się z mojej pasji, ale ja to rozumiem. Gdybym miał
syna, też bym się o niego bał, bo taki rodzaj podróżowania, jaki
uprawiam, jest niebezpieczny. [...] Człowiek powinien móc reali-
zować swoje marzenia i zdawać sobie sprawę z ryzyka, jakie to
za sobą pociąga.
Czy podróżowanie jest tylko pasją, czy też Pana zawodem,
sposobem na życie?
Wszystko zależy od skali wyprawy. Jeśli myśli się o zdobywaniu
bieguna, to jest to pasja, której trzeba się w pełni poświęcić. […]
Dla mnie wyprawy są po prostu życiem, połączeniem zawodu
Strona 2 z 19
i pasji. Jeśli miałbym doradzać coś ludziom, którzy dużo pracu-
ją, a marzą o jakiejś wyprawie – nie trzeba od razu iść na bie-
gun! [...]
Czego się Pan dowiedział o sobie samym dzięki tym wy-
prawom?
Tego, że każdy człowiek może bardzo wiele dokonać, jeśli tylko
chce. […]
Będzie Pan podróżował do końca życia?
Tak. I nie chodzi mi o przemieszczanie się z punktu A do B,
traktuję moje wyprawy jak projekty. Tak jak malarz, który ma
farby i płótno i stara się coś namalować, tak i ja staram się za-
planować każdą wyprawę jak jakąś kompozycję. Podróżowanie
też jest swego rodzaju sztuką, twórczością człowieka. Mnie nie
chodzi o zaliczanie kolejnych miejsc na mapie, nie zależy mi na
tym, żeby być bohaterem, nie chcę z nikim konkurować ani ni-
komu niczego udowadniać. Chcę tworzyć własne kompozycje.
Ale nic na siłę. We wszystkim przecież trzeba umieć znaleźć
równowagę.
[za:]
Zadanie 1. (0-1)
Jaką rolę w życiu Marka Kamińskiego odegrały książki, któ-
re czytał w dzieciństwie?
A. Rozwinęły w nim zainteresowanie historią i geografią.
B. Obudziły w nim ciekawość świata.
C. Zachęciły go do prowadzenia badań naukowych.
D. Nauczyły go planowania własnych działań.
Zadanie 2. (0-1)
Co studiował Marek Kamiński?
A. Dziennikarstwo.
B. Geografię
.
C. Filozofię.
D. Malarstwo.
Strona 3 z 19
Zadanie 3. (0-1)
Zdaniem Marka Kamińskiego wyprawy
A. sprzyjają odkrywaniu piękna ojczystej przyrody.
B. zachęcają do lektury powieści podróżniczych.
C. umacniają więzi między podróżnikami i ich rodzinami.
D. pozwalają realizować marzenia i odkrywać prawdę o czło-
wieku.
Zadanie 4. (0-1)
Wyrażenie
białe plamy
w kontekście wypowiedzi Marka
Kamińskiego oznacza
A. nieznane fakty z przeszłości.
B. miejsca wiecznego śniegu.
C. bezkresną, niezmierzoną przestrzeń.
D. nowe, niezbadane jeszcze miejsca.
Zadanie 5. (0-1)
Ogólną myśl o charakterze filozoficznym Marek Kamiński
zawarł w zdaniu:
A.
Zafascynował mnie świat podróży i życie, w którym dzieją
się nowe rzeczy, patrzy się w przyszłość, odkrywa białe
plamy na mapie.
B.
Moi rodzice nie cieszą się z mojej pasji, ale ja to rozumiem.
C.
Każdy człowiek może bardzo wiele dokonać, jeśli tylko chce.
D.
I nie chodzi mi o przemieszczanie się z punktu A do B, trak-
tuję moje wyprawy jak projekty.
Strona 4 z 19
Jan Vermeer,
Geograf
(ok. 1668 r.), [w:] „Galeria Sztuki” nr 14.
Zadanie 6. (0-1)
W centrum obrazu artysta umieścił
A. okno przysłonięte kotarą.
B. mapę wiszącą na ścianie.
C. szafę z globusem.
D. mężczyznę z cyrklem.
Zadanie 7. (0-1)
Światło padające przez okno
A. wydobywa z mroku tylko postać mężczyzny.
B. oświetla głównie sylwetkę mężczyzny i rozłożoną mapę.
C. jednakowo oświetla wszystkie przedmioty.
D. szczególnie eksponuje szafę i stojący na niej globus.
Strona 5 z 19
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • actus.htw.pl