Humanisyczny - klucz, Moje pliki, Szkoła, nauka, Matura, 2010

s [ Pobierz całość w formacie PDF ]
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2009
CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA
Klucz punktowania zadań testu
Podróż niejedno ma imię...
GH-1-092, GH-4-092
KWIECIEŃ 2009
Zadania zamknięte
W zadaniach od 1. do 20. podane były cztery odpowiedzi: A, B, C, D. Uczeń wybierał poprawną odpowiedź
i zaznaczał ją na karcie odpowiedzi.
Zadanie 1.
Obszar
standardów
Standard
Czynność
Poprawna
odpowiedź
(1 p.)
czytanie i odbiór
tekstów kultury
czytanie tekstu na poziomie do-
słownym (1.1)
określenie wpływu książek na wybo-
ry życiowe bohatera tekstu
B
Zadanie 2.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
wyszukiwanie informacji zawartych
w tekście (1.3)
wyszukanie w tekście informacji na
temat wykształcenia bohatera
C
Zadanie 3.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
interpretowanie tekstu
z uwzględnieniem intencji nadawcy
(1.2)
określenie znaczenia wypraw dla
bohatera tekstu
D
Zadanie 4.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
czytanie tekstu na poziomie przeno-
śnym (1.1)
odczytanie przenośnego sensu wyra-
żenia w kontekście wypowiedzi bo-
hatera tekstu
D
Zadanie 5.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
interpretowanie tekstu z uwzględ-
nieniem intencji nadawcy (1.2)
wskazanie maksymy sformułowanej
przez bohatera tekstu
C
Zadanie 6.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
wyszukiwanie informacji zawartych
w tekście (1.3)
rozpoznanie centralnego elementu
obrazu
D
Zadanie 7.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
wyszukiwanie informacji zawartych
w tekście (1.3)
rozpoznanie elementów wyekspono-
wanych na obrazie za pomocą światła
B
Zadanie 8.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
interpretowanie tekstu (1.2) określenie stanu emocjonalnego po-
staci przedstawionej na obrazie
C
Zadanie 9.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
dostrzeganie i analizowanie kontek-
stu plastycznego niezbędnego do
interpretacji tekstu (1.6)
rozpoznanie rodzaju malarstwa
A
Zadanie 10.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
dostrzeganie środków wyrazu ty-
powych dla tekstów poetyckich
(1.4)
rozpoznanie w tekście wyrazów po-
zwalających na identyfikacje pod-
miotu lirycznego
B
Zadanie 11.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
interpretowanie tekstu
z uwzględnieniem intencji nadawcy
(1.2)
określenie stanu emocjonalnego
podmiotu lirycznego
C
Zadanie 12.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
interpretowanie tekstu z uwzględ-
nieniem intencji nadawcy (1.2)
określenie stanu emocjonalnego
podmiotu lirycznego
A
Strona 2 z 9
Zadanie 13.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
dostrzeganie środków wyrazu ty-
powych dla tekstów poetyckich
(1.4)
rozpoznanie środków poetyckich
występujących we fragmencie wier-
sza
A
Zadanie 14.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
dostrzeganie w odczytywanych
tekstach środków wyrazu i określa-
nie ich funkcji
(1.4)
wskazanie środka służącego wyraże-
niu podanej intencji wypowiedzi
D
Zadanie 15.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
interpretowanie tekstu z uwzględ-
nieniem intencji nadawcy (1.2)
określenie głównej myśli tekstu
A
Zadanie 16.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
dostrzeganie i analizowanie kontek-
stu historycznego niezbędnego do
interpretacji tekstu (1.4)
wskazanie daty podanego wydarzenia
historycznego
B
Zadanie 17.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
odczytywanie tekstu na poziomie
dosłownym i przenośnym (1.1)
odczytanie znaczenia określenia
użytego w tekście
B
Zadanie 18.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
odczytywanie tekstu na poziomie
dosłownym i przenośnym (1.1)
rozpoznanie celu marzeń i dążeń
zbiorowości opisanej w tekście
D
Zadanie 19.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
odnajdywanie związków przyczy-
nowo-skutkowych (1.5)
wskazanie szeregu wydarzeń upo-
rządkowanych z zachowaniem
związków przyczynowo-skutkowych
C
Zadanie 20.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
dostrzeganie w tekście środków
wyrazu i określanie ich funkcji
(1.4)
klasyfikowanie tekstu ze względu na
jego funkcję
A
Zadania otwarte
Jeśli w zadaniach punktowanych 0-1 wśród odpowiedzi poprawnych pojawiają się odpowiedzi niepo-
prawne, uczeń otrzymuje 0 pkt za zadanie.
W zadaniach krótkiej odpowiedzi dopuszczalne są inne sformułowania, jeśli trafnie oddają podany przy-
kładowo sens.
Zadanie 21.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
wyszukiwanie informacji zawartych
w tekście (1.3)
wyszukanie informacji na temat
pragnień bohaterów tekstu
1 pkt
Uczeń otrzymuje punkt, jeśli określił przedmiot marzeń obojga bohaterów.
Odpowiedzi poprawne
Np.:
Karolina i Marcin marzyli o wyjeździe do Anglii
(lub
do Liverpoolu
)
.
lub
Karolina i Marcin chcieli spotkać się z piłkarzami Liverpoolu, szczególnie z Jerzym Dudkiem.
Uznajemy cytaty przetworzone lub świadomie wykorzystane.
Za
niepoprawne
uznajemy te odpowiedzi, które odnoszą się do marzeń tylko jednej postaci.
Strona 3 z 9
Zadanie 22.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
wyszukiwanie informacji zawartych
w tekście (1.3)
wyszukanie informacji na temat celu
działania podanej instytucji
1 pkt
Uczeń otrzymuje punkt, jeżeli poprawnie podał cel fundacji.
Odpowiedź poprawna
Np.
Celem tej fundacji jest
spełnianie marzeń nieuleczalnie chorych dzieci
.
Zadanie 23.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
wyszukiwanie informacji zawartych
w tekście (1.3)
wyszukanie informacji na temat
działań podjętych przez bohaterów
tekstu
1 pkt
Uczeń otrzymuje punkt, jeżeli podał, w jaki sposób bohaterowie przygotowywali się do podróży do Anglii
– wyjaśnił, że intensywnie uczyli się
języka angielskiego
(lub
angielskich słówek
).
Odpowiedź poprawna
Np.
Marcin i Karolina pilnie uczyli się języka angielskiego.
Zadanie 24.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
dostrzeganie w tekście środków
wyrazu i określanie ich funkcji
(1.4)
określenie rodzaju narracji
1 pkt
Uczeń otrzymuje punkt, jeżeli poprawnie nazwał rodzaj narracji dominującej w tekście.
Odpowiedź poprawna
Np.
W tekście IV przeważa narracja trzecioosobowa (autorska).
Odpowiedzi dopuszczalne
narrator trzecioosobowy (trzecioosobowy wszechwiedzący, trzecioosobowy obiektywny, wszechwiedzący)
Zadanie 25.
czytanie i odbiór
tekstów kultury
dostrzeganie w tekście środków
wyrazu i określanie ich funkcji (1.4)
wskazanie akapitu, zawierającego
najwięcej elementów sprawozdania
1 pkt
Uczeń otrzymuje punkt, jeżeli udzielając odpowiedzi, wypisał z tekstu pierwsze zdanie z IV (ostatniego)
akapitu.
Odpowiedź poprawna
Miasto powitało ich piękną pogodą.
Zadanie 26.
tworzenie wła-
snego tekstu
dokonywanie celowych operacji na
tekście: przekształcanie tekstu (2.7)
przekształcenie wypowiedzenia
w celu uniknięcia potocznych sfor-
mułowań
1 pkt
Uczeń otrzymuje punkt za przekształcenie wypowiedzi w sposób pozwalający uniknąć wszystkich potocz-
nych sformułowań.
Dopuszcza się przekształcenie zdań w jedno wypowiedzenie.
Uczeń nie otrzymuje punktu, jeżeli przekształcenie jest niepoprawne stylistycznie; zamienił jedne sformułowa-
nia potoczne na inne lub zmienił sens wypowiedzi.
Odpowiedzi poprawne
Np.:
Marcin bardzo przykładał się do nauki angielskich słówek. Nie chciał źle wypaść przed Anglikami.
lub
Marcin pilnie uczył się angielskich słówek. Nie chciał być nieprzygotowany do rozmów z Anglikami.
Strona 4 z 9
Zadanie 27.
Uczeń otrzymuje 3 punkty za odtworzenie programu wycieczki spełniającego wszystkie kryteria ocenia-
nia.
Kryterium 1.
tworzenie wła-
snego tekstu
tworzenie tekstu o charakterze in-
formacyjnym, dostosowanego do
sytuacji komunikacyjnej (2.3)
napisanie planu
1 pkt
Uczeń otrzymuje punkt za wybranie z tekstu wszystkich istotnych informacji.
Uczeń nie otrzymuje punktu za realizację kryterium, jeżeli popełnił błędy rzeczowe.
Uczeń nie traci punktu, jeżeli odtwarzając przebieg wycieczki, pominął kolację z Jerzym Dudkiem.
Kryterium 2.
tworzenie wła-
snego tekstu
stosowanie zasad organizacji tekstu,
tworzenie tekstu na zadany temat,
spójnego pod względem logicznym
i składniowym (2.4)
tworzenie tekstu logicznie uporząd-
kowanego
1 pkt
Uczeń otrzymuje punkt za logiczne uporządkowanie programu wycieczki.
Nie dopuszcza się przestawienia punktów programu.
Kryterium 3.
tworzenie wła-
snego tekstu
stosowanie zasad organizacji tekstu,
tworzenie tekstu na zadany temat,
spójnego pod względem logicznym
i składniowym (2.4)
konsekwentne stosowanie równo-
ważników zdań
1 pkt
Uczeń otrzymuje punkt za sformułowanie punktów planu w formie równoważników zdań.
Warunkiem przyznania punktu za to kryterium jest odtworzenie programu z co najmniej trzech dni wycieczki.
Poprawna odpowiedź, np.:
Dzień 1.
2.
Nocleg w hotelu Gordon.
Dzień 2.
1.
Odlot z Okęcia do Londynu.
2.
Zakwaterowanie w hotelu, obiad.
3.
Obejrzenie Big Bena.
4.
Zwiedzanie Buckingham Palace i Westminster Abbey.
5.
Podziwianie panoramy miasta z Londyńskiego Oka.
Dzień 3.
1.
Spacer nad Tamizą.
2.
Przejażdżka ferrari (Marcin), zwiedzanie muzeum figur woskowych Madame Tussauds (Karolina).
Dzień 4.
1.
W stajniach.
2.
Spotkanie z jednostkami policji pracującymi z psami.
3.
Spotkanie z piłkarzami Liverpoolu.
4.
[Kolacja z Jerzym Dudkiem.]
Zadanie 28.
Uczeń otrzymuje 6 punktów za napisanie podania spełniającego wszystkie kryteria oceniania.
Za wypowiedź w innej formie niż podanie i na inny temat niż podany w poleceniu nie przyznaje się punktów.
Kryterium 1.
tworzenie wła-
snego tekstu
tworzenie tekstu o charakterze per-
swazyjnym, dostosowanego do sytu-
acji komunikacyjnej (2.3)
napisanie podania:
sformułowanie prośby określonej
w poleceniu
1 pkt
Strona 5 z 9
1.
Wyjazd z Lublina do Warszawy.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • actus.htw.pl