hoła, materiały PWr, W1 -architektura
s
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
1.
PODTAWOWE OKREŚLENIA – droga w przekroju poprzecznym
Rys. 1. Przekrój poprzeczny drogi
DROGA
jest to liniowa budowla, łącząca określone miejsca w terenie, przeznaczo
na do ruchu i postoju pojazdów oraz ruchu pieszych.
ULICA
*
wydzielony prawnie pas terenu przeznaczony do ruchu i postoju pojazdów.
Składa się z jezdni, przylegających do jej boków krawęŜników i chodników do ruchu
pieszego. Ponadto pod ulicami z zasady są prowadzone podziemne instalacje.
PAS DROGOWY
jest to wydzielony liniami rozgraniczającymi pas terenu przezna
czony do umieszczenia w nim drogi, wraz z leŜącymi w jej ciągu:
obiektami inŜynierskimi,
placami,
zatokami postojowymi,
chodnikami,
ścieŜkami rowerowymi,
drogami zbiorczymi,
drzewami i krzewami
oraz urządzeniami związanymi z obsługą i ochroną drogi, obsługą ruchu i ochroną
środowiska,
a takŜe zawierający rezerwę terenu pod przyszłą rozbudowę drogi.
Szerokość pasa drogowego jest zmienna i zaleŜy od klasy drogi oraz przyjętych na
danym odcinku elementów przekroju poprzecznego (od kilku do kilkudziesięciu me
trów).
TOROWISKO ZIEMNE
pas tereny zajęty pod drogę i urządzenia odwadniające.
KORONA DROGI
jest to część drogi obejmująca jezdnię (lub jezdnie) z poboczami
i chodnikami, a w miarę potrzeb równieŜ inne elementy, jak np. dodatkowe pasy ru
chu, pasy dzielące, zatoki postojowe i autobusowe.
JEZDNIA
jest to część korony drogi przeznaczona do ruchu pojazdów. Konstrukcja
jezdni składa się z utworzonych sztucznie warstw i obejmuje równieŜ podłoŜe grun
towe.
PAS RUCHU
to kaŜdy z podłuŜnych pasów jezdni wystarczających do ruchu pojaz
dów.
1
KORPUS DROGI
część torowiska ograniczona od góry koroną drogi i skarpami
nasypu lub wewnętrznymi skarpami wykopu (rowu).
KORYTO JEZDNI
jest wykopem określonej głębokości, w którym wykonuje się kon
strukcję jezdni. Głównym zadaniem konstrukcji jezdni jest przejęcie obciąŜeń bezpo
średnio od kół pojazdów i przekazanie ich (rozprzestrzenienie) na podłoŜe gruntowe.
Podczas budowy jezdni obowiązuje zasada, Ŝe kaŜda warstwa wyŜej połoŜona po
winna mieć nośność większą od ułoŜonej niŜej.
Rys. 2. Schematyczny układ warstw w korycie jezdni
POBOCZE
jest to część korony drogi przyległa do jezdni, wykorzystywana do ruchu
pieszych i zwierząt, a w szczególnych przypadkach do ruchu i postoju pojazdów.
Pobocze moŜe być gruntowe lub utwardzone:
na poboczu gruntowym umieszcza się znaki drogowe i urządzenia bezpieczeń
stwa ruchu,
utwardzone pobocze jest wyposaŜone w nawierzchnię o nośności wystarczającej
do postoju i ruchu pojazdów.
PAS DZIELACY
jest to część korony drogi stanowiąca fizyczne rozdzielenie jezdni
przeznaczonych dla przeciwnych kierunków ruchu.
DROGA ZBIORCZA
jest elementem drogi o ograniczonej dostępności lub samo
dzielną drogą i jest przeznaczona do bezpośredniej obsługi przyległego terenu.
2
Rys. 3. Przekrój poprzeczny drogi ze wskazaniem drogi zbiorczej
SKRAJNIA DROGOWA
jest to przestrzeń przeznaczona dla uŜytkowników dróg, w
której muszą pomieścić się zewnętrzne obrysy pojazdów samochodowych, rowerzy
stów, pieszych i tramwajów.
W skrajni nie mogą się znajdować Ŝadne elementy budowli, słupy oświetleniowe i
drzewa.
W obrębie skrajni moŜna umieszczać bariery ochronne oraz znaki drogowe, ale na
warunkach podanych w Wytycznych.
Szerokość skrajni drogowej przyjmuje się, jako szerokość jezdni powiększoną o sze
rokość poboczy.
Wysokość skrajni drogowej zawiera się w przedziale od 4,50 do 5,00 m.
Zaleca się zwiększenie wysokości skrajni (4,50 m) o co najmniej 0, 20 m (droga klasy
GP) lub 0,10 m (droga klasy G) w miejscu gdzie nad drogą projektuje się nowy lub
modernizuje istniejący obiekt mostowy (aby moŜliwe było wzmacnianie nawierzchni
w przyszłości).
3
Rys. 4. Wymiary skrajni: a) dla drogi i na obiektach inŜynierskich, b) dla drogi zbior
czej, c) dla drogi rowerowej lub chodnika
4
2.
KLASYFIKACJA DRÓG
PODSTAWOWE OKREŚLENIA
SKRZYśOWANIE
jest to przecięcie lub połączenie dróg w jednym poziomie, umoŜ
liwiające pełny lub częściowy wybór kierunku jazdy.
WĘZEŁ
jest to krzyŜowanie się lub połączenie dróg w róŜnych poziomach zapew
niające pełny lub częściowy wybór kierunku jazdy.
PRZEJAZD DROGOWY
jest to krzyŜowanie się dróg w róŜnych poziomach nie
umoŜliwiające wyboru kierunku jazdy.
OBIEKT MOSTOWY
jest to most, wiadukt, estakada, tunel, kładka dla pieszych,
przejście podziemne, przepust.
NAWIERZCHNIA DROGOWA
(konstrukcja nawierzchni) – jest to warstwa lub ze
spół warstw ułoŜonych na podłoŜu gruntowym, słuŜących do zapewnienia pojazdom
dogodnych warunków ruchu (czyli do przejęcia i przekazania na podłoŜe gruntowe
obciąŜeń pochodzących od pojazdów oraz innych wpływów zewnętrznych).
KLASYFIKACJA
Ze względu na rodzaj nawierzchni drogi dzieli się na:
-
GRUNTOWE
tj. pasy gruntowe przystosowane do ruchu pojazdów; ich na
wierzchnie nie są utwardzone, lecz mogą być ulepszone metodą dobierania grun
tów;
-
TWARDE
o odpowiednio skonstruowanej i umocnionej nawierzchni odpornej na
działanie sił powstających wskutek ruchu pojazdów oraz na działanie czynników
atmosferycznych,
Ze względu na materiał warstw górnych nawierzchni
drogi twarde
dzieli się na:
-
drogi
o nawierzchni twardej ulepszonej
(równej i bezpylnej); bitumiczne, be
tonowe, kostkowe, klinkierowe, z płyt betonowych,
-
drogi
o nawierzchni twardej nie ulepszonej
(nierówne lub pylne); brukowce,
tłuczniowe, Ŝwirowe.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]